TestNevelés 5. rész - A fejlődési mozgások

2017-04-24

Szakmai körökben jól ismert a fejlődési mozgások fogalma és ott, ahol a családban kisgyermek is van személyesen is végig lehet követni magát a folyamatot élőben nagyjából az újszülött első 2 életévében. Páratlan az előadás, a maga drámáival és eredményeivel. A célja a kétlábon való életmód és járás elsajátítása, ami aztán futássá válik, később pedig akár extrém mozgásokra is képessé teszi az embert. Különös fontossága az, hogy ebben az életkorban fejlődik ki az összes mozgásforma idegrendszeri és mozgásszervi alapja, amire azután egész élet alatt szükség lesz. Ezt úgy érdemes elképzelni, mint a nyelvtanulást, vagy általánosan a tanulást, tanulási képességet magát. Minnél később történik az életkor előrehaladtával annál nehezebbé válik. Sok esetben nem is lehetséges már olyan szintre fejlődni, mintha egy korábbi életkorban kezdte volna ugyanazt tanulni. Erre gyakori példa az akróbatikusságot, nagymértékű hajlékonyságot vagy fejlett egyensúly és vizuális képességeket kívánó tevékenységek. Tapasztaltam ezt jógaórákon, edzőtermekben, akrójóga foglalkozásokon. Mellékszál, de az is érdekes szituáció, amikor a fiatalok és az idősebb korosztály próbálgatja a VR szemüveget.

Vagyis, ha kora gyermekkorban elmarad a fejlődési mozgások fejlesztése, kidolgozása az kihat a későbbi mozgáskultúrára. 

Összefoglalva a fejlődési mozgások kulcs fontosságúak, és döntően befolyásolják az élet későbbi szakaszait.

Mik is ezek a mozgások, mozdulatok?

  • Lélegzés
  • Fogás, markolás, elengedés
  • Fej és szem mozgás (3 hónap)
  • Végtagok mozgása
  • Gerinc stabilizálása (6 hónap)
  • Átfordulás (2-6 hónap)
  • Ülés (5-7 hónap)
  • Négykézláb
  • Kúszás, mászás (6-9 hónap)
  • Térdelés, féltérdelés
  • Állás 6-10 első lépés (11-15 hónap)    

Az életkori adatokkal érdemes csínyán bánni, mindannyian másképp csináljuk, a magunkkal hozott génállomány és a külső környezet hatásai miatt. Itt fontos megemlíteni, hogy nem mindenki képes végigmenni a fejlődési mozgások folyamatán. Gyakori, hogy a csecsemő mozgás mintája hívja fel a figyelmet különleges kondíciókra, betegségre, elváltozásra. Ilyen esetekben gyakran szakemberhez kerül a család. Lehet az Dévény módszer, a BMC(Body Mind Centering) kora gyermekkori fejlesztő tréningjei, a Pikler módszer, az Alapózó Terápia és mások. 

Gyakoribb azonban a mozgásfejlődés teljes lefutása, állásig, járásig. Ebben a folyamatban a légzés az első mozdulat és fiziológiai esemény is egyben. Ezt a markolás, fogás képessége követi, először még reflex szerűen, ami fokozatosan tudatossá válik. A fej és szem mozgása, azok összehangolása a kézmozgással megindítja a manipulálást (manus, manus (n) - kéz latinul), vagyis a dolgok kézzel való megváltoztatását.

Ezzel együtt fejlődik a végtagok koordinációja és ereje, javul a gerinc stabilizálása és a két fejlődési mozdulat az átfordulásban adódik össze. Hasról, hanyatt, majd később hanyattfekvésből már hasra is megy. Az átfordulás az első helyzetváltoztató mozgás, innentől kezdve ajánlott gyerek biztosra szerelni a lakást, házat és a háztartást.

A nagy forgolódás spirális mozdulatok összessége és ha sokáig csinálja a gyerek felül belőle. Sok ülésforma lehetséges, de nem sokáig elégíti ki a babát, négykézlábra megy, kúszik-mászik és lassanként elkezdi felhúzni magát. Aztán egyszercsak feláll és onnantól nehéz utolérni. 

A fenti folyamat tankönyv ízű, senki nem csinálja úgy, ahogy meg van írva. Sokan kihagynak mozdulatokat, más sorrendben csinálják őket, kombinálják azokat. A lényeg azonban, hogy a későbbi mozdulataink, mozgáskultúránk itt alakul ki, ezalatt a pár év alatt idegződik be. Szülőként ezért érdemes jobban elmélyedni ebben a témában, főleg, hogy a gyakorlóterep adott.

A TestNevelésben ezek a fejlődési mozgások adják a 4x4-es mátrix egyik felét és ezek a testhelyzetek adják a TestNevelő által használt konkrét gyakorlatok alapjait.  A 7Próba és a KötelezőKörök eredményeivel feltöltött 4x4-es Mátrix adja ki a progresszív fejlesztő edzés egyéni menetét. Ez nem sportspecifikus. Mégcsak nem is tünetspecifikus, hanem személyspecifikus. Pontosabban egyéni mozgáskultúra specifikus. Az számit, hogy milyen mozdulatot milyen minőségben, esetenként milyen lassan, milyen tudatosan képes valaki végrehajtani. A mozdulat szépsége számít.

Az erő és a teljesítmény növelése, súlyok ellenállások használata, sportspecifikus tréning, vagy egyéb mozgásfoma gyakorlása ez után következik.

 

Címke:

Vélemény, hozzászólás?